Na volné noze

11/06/2007 / Vzdělávání

Spousta z vás asi už někdy přemýšlela o tom, vydat se na dráhu samoživitele a pracovat z domova. Ale důvodů pro i proti je spousta – a ty negativní mnohdy převažují. Pojďme si rozebrat problémy, se kterými se můžete jako člověk pracující na volné noze setkat – respektive ty, se kterými jsem se za ten rok a dva měsíce dosavadní práce z domova setkal já.

Problém první: Zajištění zakázek

Ať už jste grafik, překladatel nebo copywriter chystající se na dráhu samoživitele, zajištění zakázek a tím pádem i přísun financí pro vás bude asi největším strašákem. Přechod na volnou nohu by neměl být náhlým hnutím vaší mysli, mělo by se jednat o postupný a důsledně promyšlený proces. Určitě počítejte s obligátní finanční rezervou ve výši tří měsíčních platů, která vám pomůže přežít těžké začátky. Dobrým krokem pro vás bude zůstat nějakou dobu v dosavadní práci na částečný úvazek a ve zbytku času se snažit vytvořit stabilní příjem zakázek z jiných zdrojů.

Tento čas bude určitě skvělý na to, vytvořit si reprezentativní portfolio. Jedině vaše dosavadní práce bude rozhodovat o tom, jestli se s vámi rozhodne někdo spolupracovat, nebo se budete muset vrátit zpátky do kanclu. Nepotřebujete bůhvíjak promakané stránky a fantastické SEO – naopak: Mně třeba mnohokrát skvěle posloužilo jednoduché portfolio na backpackit.com v kombinaci s dobře cíleným inzerátem na serveru grafika.cz. Víc nebylo potřeba.

Problém druhý: Morálka

Spousta lidí mi říká, že by z domova pracovat nemoha. Většina z nich má strach, že by se k práci těžko donutila, obzvláště pokud májí slabou vůli. Upřímně – sám často sedím v pyžamu třeba do oběda a občas nechávám práci na poslední chvíli. Ale nepovažuji to za nic strašného, pokud jsou termíny splněny a práce není odfláknutá. Mé vlastní silné vůli docela pomáhá pravidelný pohyb na čerstvém vzduchu. Velkým pomocníkem pro vás může být i třeba Aikido nebo Jóga (doporučuji). Kombinace tělesného a psychického cvičení vám může velmi pomoct v životě i v práci.

Problém třetí: Organizace

Jestli na vás někdy někdo zapůsobil tím, jak málo času má („Bože, ten musí mít peněz"), pak je buď tak hloupý, že při té vší poptávce po své práci pracuje tak levně, nebo práci organizačně nezvládá. Organizace práce není problém, který by vás pálil hned ze začátku. Časem se ale může proměnit v noční můru.

Zjistíte, že zakázky do kterých se vám nechce, vám ubírají spoustu sil, a že snadno zapomenete na důležitý úkol. Na to všechno je jen jedna odpověď: Systém.

Je třeba najít si systém organizace, který vám pomůže vyčistit si hlavu, a přesto na nic nezapomenout. Já osobně používám systém Getting Things Done v kombinaci s backpackit.com. GTD je ale problematika na samostatný článek – takže o tom někdy příště :) V zásadě ale platí, že neustálou prací (či myšlením na ni) se akorát tak do roka či dvou odrovnáte. Důležitý je odpočinek.

Problém čtvrtý: Lákadla

Když už máte takový výkonný stroj na práci, určitě by šel využít i na vyzkoušení nějaké té malé gamesy, řeknete si. Jen si vyzkoušíte ten Oblivion a pak ještě to San Andreas... Počítačové hry vám v zásadě neuškodí, ale v momentě, kdy kvůli nim začnete zanedbávat práci či třeba přítelkyni, máte problém. Především strategie jako Civilizace nebo povedená serie Total war jsou dost záludní žrouti času - hned tak neomrzí :)

Takže co s tím? Můj recept je jednoduchý: Hra vás musí začít nudit. Toho dosáhnete celkem snadno – sežeňte si cheaty, mod na nesmrtelnost, nekonečné peníze, zdraví, apod. a pak hru hrajte do úplného omrzení. Uvidíte, že vám to nevydrží více jak jedno odpoledne. Pak hru smažte, DVD vyhoďte, a užívejte si tu spoustu volného času.

Dalším takovým lákadlem je internet. Ten už těžko smažete, když ho potřebujete k práci. Znáte to, člověk je schopný prosurfovat půl dne, aniž by věděl, kde vlastně... Řešení existuje také (ač není z mé hlavy): Není webu, který byste (krom pracovních důvodů) museli navštěvovat více než jednou denně. Udělejte si proto v oblíbených skupinu webů, které doopravdy za jeden den opravdu chcete navštívit. Pak toto pravidlo jedné návštěvy důsledně dodržujte. Nakonec zjistíte, že vlastně o nich nepřicházíte.

Tak: Myslím, že toto vám pro dnešek bude stačit. Pokud máte nějaké podobné či naopak protichůdné zkušenosti, neváhejte se s nimi podělit v komentářích. Pokud máte dotazy, ptejte se v komentářích!

Jiří Tvrdek

Komentáře pro článek: Na volné noze

[1] Shaman, 11/06/2007

Pěkný článeček, už se těším na ten o organizaci času…

[2] Radim Hasalík, 11/06/2007

Hezké rady. Dokonce jsem zjistil, že je někdy efektivnější vytáhnout síťovou zásuvku a psát články offline bez internetu.

Při hledání podkladů čas od času objevím zajímavý článek, následně kliknu na další odkaz a než se naději, hodina je pryč.

Dobrou motivací je uzávěrka. Když musím článek odevzdat do určité doby, přestávám brouzdat po webu.

Co se online nástrojů týče, tak v agentuře jsme pro správu projektů používali BaseCampHQ a sdílení informací probíhalo ve Wikipedii.

[3] Catch, 11/06/2007

Moralka je u me obcas problem, kort ted kdyz jsou ty vedra. :-D Nekdy se rano vzbudim a vim, ze ten den nic neudelam. :-D

[4] Michal Tuschl, 11/06/2007

Jj, dobre napsane a ten pohyb je fakt moc dulezitej..super je treba vecerni projizdka na kole(za mesto, do lesa..), protahnout telo, osvezit mysl:) http://freelanceswitch.com/images/FF_BadDayBar.jpg

[5] codeas, 11/06/2007

U mě největší žrout času je internet, ICQ jsem začínal uplně vypínat, často mi žerou čas diskusni fora (okoun, atd) a taky hodně času ušetřim i promarnim, sledovanim oblibenych RSS (denne kolem 300 zprav) vyhoda nemusim navštěvovat weby, ale hodně často chodim na čtečku :)

Naštěstí hry nehraju, a když už si pustim film, tak mam špatný pocit, že utracim čas, že přitom dělám jiné věci :)

[6] Nill, 12/06/2007

Přihodím ještě jeden problém a to profesní růst. Jako freelancer bude člověk nejspíš navěky dělat weby pro menší firmy, dost těžko se posune někam dál. Není ani možnost růstu na vyšší pozice – třeba na project managera. A pokud si někdo založí firmu, je rozdíl dělat project managera u webu pro lokální a nadnárodní firmu. Pokud si projdu úspěšnou dráhou v nějaké významné firmě, má cena na pracovním trhu vzroste, získám nový zkušenosti a pohled na svět. Nebo chcete do konce zivota bastlit grafiku či kód?

[7] houmii, 12/06/2007

[6] Zpravidla je to ale tak, že čím výše v práci postoupíte, tím více času onou prací strávíte a tím méně vám zbude času pro sebe. Ten čas se může využít mj. k vymýšlení nových projektů a nových investic, a v konečném důsledku pak i k vytváření pracovních míst. Rázem se pak dostanete “nad” jakýkoliv profesní růst, máte čas, jste spokojený a svobodný. Pobyt na volné noze tak může být dobrým mezičlánkem před vývojem spíše tímto směrem, než vývojem kariérním.

[8] Ivo Toman, 12/06/2007

ad [6] – Já třeba mám velice rád kódování a vůbec bych se nezlobil, kdybych s tím pracoval celý život.

Jinak Jirko, ty seš také aikidoka? To vypadá na nějaký nový trend mezi web pracanty :D

OT: Nebylo by možné zvětšit okno pro komentáře ?

[9] Filosof, 12/06/2007

ad zajištění zakázek – nejlepší je zakázky vůbec neshánět, ale spřáhnout se s někým, kdo je sežene.. :-)

[10] Jiří Tvrdek, 12/06/2007

[6] Profesní růst naopak považuji za daleko větší, když je člověk na volné noze. K práci pro velké klienty se člověk dostane třeba spoluprací s reklamními agenturami. Navíc si v každém okamžiku můžeš vybrat, co budeš a co nebudeš dělat. A project management? To není práce, o kterou lze stát, je to jen kupa starostí a odpovědnosti. Koneckonců se to z domova dá dělat taky.
[8] Nene, já jsem jogín, asi jsem to blbě formuloval :)

[11] Filosof, 12/06/2007

[6] to není tak úplně pravda – jsem freeASaBIRD a dělám weby prooo.. drobné živnostníky.. ve volném čase.. jinak jen a pouze nadnarodní koncerny :-)

[12] dafodil, 12/06/2007

[9] souhlasim s filosofem, sprahnuti je fain vec.

[13] Ukee, 12/06/2007

ještě bych doplnil, že při začátcích a budování portfolia většina lidí vytvoří weby pro své okolí (známé), takže je dobré se poohlédnout, kdo zrovna nějaký potřebuje.

Zajišťování zakázek je kapitola sama pro sebe a začínající “freelancer” se jen těžko dostane k větší zakázce – buď za ním musí stát někdo větší (spřáhnutí) anebo už musí mít kvalitní portfolio. A co si budeme povídat – osobní reference je to nejlepší co může být.

Jinak celý článek a jemu podobné vycházejí na http://www.navolnenoze.cz, včetně organizace času. Jen si nemyslím, že to je tak jednoduché – mustr sice může být, ale organizace práce je tak individuální věc, že nějaké obecně platné měřítko téměř být nemůže.

[14] Nill, 12/06/2007

[10] v případě grafiky se dá spolupracovat s agenturami, ale třeba v případě kódování větší webdesign studia externisty moc nechtějí. Project management není zrovna má vysněná meta, ale může to být velmi dobrá zkušenost, která člověku pomůže, když pak rozjíždí vlastní projekt.

[15] Vitec, 12/06/2007

Obrovský problém pro mě je stanovit cenu za web. Zatím jsem dělal jen pár webů a když se někdo nakonec zeptal za kolik neměl jsem vůbec tušení co mu mám říct. Když řeknu moc pošle mě do… a když málo, tak mi zaplatí a pak se mi vysmějě do xsichtu jaky jsem blb. Jak na to? Jsem takový freelancer začátečník:)

[16] Saša Pánek, 12/06/2007

Jirko to s tim zapominanim na pritelkyni bylo na me? :-D

Ja mam problem s tim, ze jak pracuji z domova tak proste nevim kdy skoncit. Rano se prevalim v pyzamu z postele ke kompu a pak nekdy ve 4 rano zpet do postele. Mam takove nutkani pracovat tech 10h minimalne kdyz pracuji z domova.

ad [7] Neni pravda, mozna pribude vice starosti, ale ze by clovek musel travit vice casu v praci jenom, protoze je na vyssi pozici fakt neplati vzdycky. Znam projekt manazery a key accounty co to po 8h v pohode bali, nekteri i drive a financne jsou v pohode a casu maji taky spousty.

[17] Jiří Tvrdek, 12/06/2007

[15] Do té ceny vstupuje víc faktorů. Máš-li ale problémy s tím stanovit, kolik si za web říct, piš si čas který na tom strávíš a pak to vynásob svou hodinovou sazbou.

Na hodinovou sazbu je skvělý Freelance switch calculator (http://freelanceswitch.com/rates/)

[18] Tomáš Jindřich, 12/06/2007

Už se těším na informace o “Getting Things Done”;) Jinak fajn článek

[19] Vitec, 12/06/2007

Dobrý nápad, díky za radu zkusím to.

Mi připadá jako kdyby mě Catch znal osobně a napsal o mě článek Jsem free franc a weby dělám v nejnižší cenové třídě :)

[20] Jiří Tvrdek, 13/06/2007

[19] Když zřejme neplatíš nájem, většinu výdajů na jídlo, sociální a zdravotní pojištění, daně a o legálnosti tvého software by se dalo s úspěchem pochybovat, máš daleko nižší vstupní náklady a tudíž si můžeš dovolit jít s cenou níž. Myslím, že všichni takhle začínali :)

[21] Vitec, 13/06/2007

[20] No s legálností jsem na tom tak 50:50:) a za vydělané peníze si koupím tak nanejvýš měsíčník a svačinku:) Taky to, že jsem vesničan je nevýhoda:) ale na druhou stranu na tom čerstvém vzduchu to víc myslí :D

[22] Nill, 13/06/2007

Vitec: hlavne timhle kazis ceny na trhu. Az budes vetsi, budes na tyhle lidi nadavat:). To je jeden z duvodu, proc se v tuhle chvili radeji necham zamestnat, nez bojovat o klienty na vysoce konkurencnim trhu.

[23] Jakub Krc, 13/06/2007

Může se hodit aneb volně k tématu:

http://www.petrmara.com/blogger/2007/06/jak-pet-nval-e-mail-zvislost-na-e.html

http://www.mujmac.cz/art/tt/timemanagement_ical_1.html

[24] Vitec, 13/06/2007

[22] Myslím, že já ceny moc nepokazim:) To co si za web účtuju se dá brát jako dobrý skutek:)

Jinak zaměstnat bych se klidně nechal od června jsem vysokoškolák, takže mám spoustu času:) kdyby jste někdo věděl o něčem v okolí Ostravy , tak mi dejte vědět:)

[25] Nill, 13/06/2007

Vitec: no dyt to je prave ono, tyhle neprirozene nizky ceny (nemas naklady) kazi trh.

[26] Vitec, 13/06/2007

[25] Nemam naklady, ale taky nemám zkušenosti.

Tak schválně kolik by sis naučtoval za tenhle web? http://vitec.wz.cz/cajana
to logo je fakt příšerný, ale prostě ho tam chce a ještě to není hotoví ještě to možná trošku upravim dělam na něm cca od dvou hodin odpoledne. Dejme tomu 6 hodin a ještě tak 2 to bude chtít minimálně.

[27] Jiří Tvrdek, 13/06/2007

[25] Nill: Opravdu si myslíš, že Vítec se sloganem „Já vám Váš web neposeru!“ může kazit trh? :D

[28] Vitec, 13/06/2007

[27] Po dnešku uvažuju že slogan změním v něco jako: Seru ceny konkurenci :D

[29] Ivo Toman, 14/06/2007

[22] Jakmile si člověk získá určitou reputaci na trhu tak již žádné klienty nemusí shánět, ale ti mu přijdou sami.

[30] Roman, 14/06/2007

Hezký článek:) Chci taky teď živnost. Doufám, že nějaký ty zakázky budu taky mít. Jinak s tím časem to máš úplně pravdu. Já k tomu taky ráno sednu a odpoledne jsem z toho někdy tak už otrávený. Nejlepší je to ráno a večer. Se nejlíp dělá ;)

[31] Nill, 14/06/2007

[26,27] Vitec podle vseho udelal 3 weby, sebral tak praci nekomu, kdo mu nemuze cenove konkurovat, protoze ho webdesign zivi. Tady nejde o jednoho jedince, ale o armadu studentiku (taky jsem k nim patril:), pracujici za nefer ceny.

[29] jo, to je jedinej zpusob jak se da celit konkurenci, otazkou je kolik jsou klienti ochotni zaplatit navic za dobrou reputaci. Studentici prividelavajici si ke studiu proste srazi ceny, takze na to musi cenove reagovat i profesional.

Nechci tu odsuzovat prividelavajici si studenty, kazdej z nas tak asi zacinal, ale je to jeden z duvodu proc je webdesign tak vysoce konkurencni obor.

[32] Vitec, 14/06/2007

Tři nééé víc.. asi 12:) ale ještě jsem neměl čas je přidat na moje portfolio :D s tou cenovou konkurenci maš asi pravdu, ale zase kdyby to nebylo tak levný, tak ten zedník má ještě dneska super prezentaci, kterou si dělal sam přes průvodce ve frontpage. Se skvělým zeleným pozadím a žlutým písmem. Ja bych spiš řekl, že beru to, co konkurence nechce:)

[33] aza, 14/06/2007

Prima článek! Dobře, že o tom píšeš. Ještě bych přidal potencionální problém pátý: Nečekaná událost. A tím nemyslím neplánovaný příchod potomka – i když může být :) Spíš něco, co vám zabrání v podnikání – třeba úraz. Je dobré myslet na horší časy. Mít uzavřený rozumný pojištění, spořit si, nechat peníze množit se na kapitálových trzích. Prostě být zajištěný. S pocitem, že nemusím nějaký ten měsíc dělat, když by bylo nejhůř, se žije líp :)

[34] Misha, 15/06/2007

opravdu jsou pro vás, profesionální freelancery a webdesign studia tihleti studentíci reálnou konkurencí? Pokud opravdu ano, tak byste se měli nad svou prací zamyslet – zřejmě nedokážete zákazníkům dát o nic víc než oni a jen žehráte na jejich cenu.

Nabídněte opravdovou hodnotu a kvalitu, přesvědčte zákazníka o přínosu kvalitního webu a naúčtujte si za to přiměřené peníze. Pokud budete opravdu dobří, tak pro vás nějaký studentík co dělá weby za pětistovku a eshopy za dvanáct stovek přece nemůže být konkurencí. Konkurence je ve všech oborech prospěšná a nikoli zhoubná, i když “kazí ceny”.

Copak nadáváte na Kaufland, že kazí ceny Hypernově?

[35] Nill, 15/06/2007

[34] no oni existují i mnohem schopnější studenti než ti “pětistovkový” – profesionální freelanceři se musí odněkud brát. Jsou taky virtuální studentské firmičky, které dokáží nabídnout kvalitu jako profi webstudio, akorát za poloviční cenu. Musí se nějak na trhu prosadit, že.

Otázka jak takovou “opravdovou” kvalitu zákazník pozná, většina subjektů na trhu nabízí to samý – SEO, super grafika, přístupnost, bla bla bla. Věci neznalému zákazníkovi může webdesigner nabulíkovat v podstatě cokoliv.

[36] Filosof, 15/06/2007

[35] – nu moc kolegů studentů freelancerů neznám, ale ty schopné spočítám na prstech jedné ruky (přičemž o jednom z nich by se dalo prohlásit, že sráží ceny dolů :-)).. neschopný zbytek vytváří konkurenci tak maximálně sám pro sebe.. osobně si myslím, že pro zkušené je ve webdesignu práce mraky (zvlášť když se sejde kvalitní analytik, grafik, koder a programátor – dělat velké weby v malém může jen tým vysoce talentovaných).. a neschopní nechť si konkurují na lowend webech..
———-
>> Otázka jak takovou “opravdovou” kvalitu zákazník pozná, většina subjektů na trhu nabízí to samý – SEO, super grafika, přístupnost, bla bla bla. Věci neznalému zákazníkovi může webdesigner nabulíkovat v podstatě cokoliv.
———
Pozná.. ale nejdříve se musí spálit, aby si jí mohl vážit (jeden z našich zákazníků se takhle spálil asi o půlmilionu za nefunkční webík.. a to si pak dobře rozmyslíš, komu dáš práci dál..)

[37] Jiří Tvrdek, 15/06/2007

Souhlas s Filosofem. Ty Nille, přestaň skuhrat a koukej makat :)

[38] Vitec, 16/06/2007

Každý z Vás byl kdysi studentík a každý z Vás kdysi začínal. Každý nějak začíná, každý dělá chyby a nikdo neumí všechno. Já už bych to nechal plavat… nebudem se hádat ne:) ja budu dál dělat zedníky za litr a vy si dělejte spálené za půl milionu.. mě o peníze nejde MĚ TO BAVÍÍ!!!! (moudra po třech pivech) :D čau

[39] Nill, 16/06/2007

[37] ja neskuhrám, to jsou mí zkušenosti. Důvod proč jdu makat do Firmy, není konkurence, ale to že se dostanu k zajímavější práci.

Šak ono časem přestane, Vitecu :D

[40] Filosof, 16/06/2007

[38] jak BYL studentík? Já JSEM student a budu tak dlouho, jak jen to půjde! Takových peněz ušetřených na sociálním a zdravotním (už vidím další komentář o parazitech.. :-))

Nic si z toho nedělej, každý nějak začínal.. jde o to, že ne každý začátečník má na to, aby se mu za jeho práci platilo.. takže to, že tě to baví je VELMI dobrý základ :-)

[41] Jakub Hejda, 16/06/2007

Velice zajímavý článek !
V mnoha ohledech souhlasím.

Za sebe musím říct, že za 3 roky působění na volné noze jsem neztratil ani hlavu ani volný čas. A jestli jsem bohatý? Ano, cítím se tak, ikdyž možná z pohledu cizích lidí nejsem.

Všechno záleží na plánování, načasování a systému práce a také na motivaci – naučte se znát svou cenu. Když se adekvátně ohodnotíte, pak budete mít času dost (i peněz).

Když budete pracovat jen pro peníze, nikdy nebudete bohatí, tak jak byste chtěli.

Musíte svou práci milovat.

[42] Jiří Tvrdek, 16/06/2007

[41] Amen :)

[43] Vitec, 17/06/2007

[40]Ty jsi ještě student?:) To jsem kurňa nevěděl, tak to si s tebou budu potřebovat pokecat o tom,jak vlastně začit s tim legalnim podnikanim:)

[41]Milovat jo, ale ne moc, nezapominej na to zanedbávání přítelkyně:)

Jinak, jake mate zkušenosti s externi spolupraci se zahraničními firmami? Jake ceny si učtivat, jak učtovat, jak se pojistit, že zaplatí? Ja jsem v pasti kluci:)

[44] Michal Sobel, 17/06/2007

Zajimavy clanek, akorat skoda, ze jsem se nedocetl neco noveho :-/ ale tak treba priste. Myslim, ze Na volne noze jiz bylo receno vse co tu a mam i ten pocit, ze jeste vic.

Jinak samozrejme, take prestavam mit v oblibe nase prirozene srazece ceny – temi mysleno super zacinajici “freelanceri” kteri nabizeji profesinoalni, uzasne, dokonale, nejlepsi a nejlevnejsi reseni na svete (tim nenarazim na tebe Vitecu). Ano, on velky klient zada z 90% neco reklamce, ale i ta vetsinou hleda externisty, tak jsem se dostal uz k vazne velkym zakazkam, takze tim, ze by se freelancer mel hur nez zamestnanec firmy zalezi spis na tom jak jste dobri, jak se umite prodat, o propagaci a trochu i o stesti. Take nesouhlasim s tim, ze freelancer nemuze postupovat na vyssi pozice. Tak treba ja si myslim, ze jsem na pomyslnem zebricku mnohem vys nez pred mesice, pul rokem anebo snad rokem. Zkratka kazdym dnem se snazim zlepsovat, protoze az nebude jak se zlepsovat tak to teprve bude problem.

Co bych sam za sebe pridal, tak to bude urcite cile. Urcit si cil a jit si za nim, mit vzdycky cil at je proc se snazit, proc k jakemu uspechu dosahnout. Urcite to v mnoha ohledech jedine pomuze.

to Vitec: samozrejme, laska k praci je dulezita, ja grafiku delam uz nekolik let, porad jsem studentem a ted uz i cerstve podnikatelem a vubec si nemohu stezovat…

[45] Nill, 19/06/2007

Michal Sobel: mas pekny portfolio. Jo, je to o hledani svyho mista na slunci, at uz jako freelancer, ci zamestnanec.

[46] Michal Sobel, 19/06/2007

to Nill: diky :) jak rikas, proste na kazdyho to pusobi individualne… nekomu vyhovuje tohle, nekdo neni schopnej se k necemu dokopat a tak potrebuje nekoho kdo na nej bude rvat – tak putuje vetsinou do firmy, teda pokud nerekne sve pritelkyni aby ho nebuzerovala :)) ale zatim neznam, zadnou slecnu, ktera by chtela aby jeji pritel porad pracoval nez aby byl s ni :)

btw: ty okurky sou drsny :D

[47] Michal Sobel, 19/06/2007

to Nill: diky :) jak uz tu bylo nekde vyse napsano, tak jde taky o to, jestli se dokazes nebo nedokazes dokopat k praci, pokud ne, tak je jasne, ze dobrovolne otroceni ve firme je asi ta schudnejsi varianta.

btw: skvely okurky :)

[48] Nill, 19/06/2007

Michal Sobel: jsem rad, ze se libi :). Pro me zamestnani v poradne firme predstavuje hlavne novou zkusenost a prilezitost. Freelancera jsem delal nekolik let (i kdyz ne uplne naplno) a pokud me prestane bavit nechat na sebe rvat, tak si udelam zivnostnak a jdu zas freelancerit :).

[49] Michal Sobel, 19/06/2007

Nill: ano, do firmy bych sel kvuli zkusenostem… ja zatim nemam az tak moc vyzivovaci povinnost, jenom zivit sebe a nejake rutiini veci pro rodinu jinak nic moc, takze je fakt, ze freelanceri si zatim muzu dovolit, vicemene s klidnym svedomim.

[50] zemina, 20/06/2007

Ja nechci nacelnika kritizovat, ale dneska to nejak nemelo stavu. Juro, nezacal jsi psat pro Zenu a zivot? ;)

[51] Michal '-M&N-' Novák, 22/06/2007

Prima článek :). Jsem rád, že pyžamovým syndromem netrpím jen já, ale jsou i jiní :). Na druhou stranu můj oběd často připomíná spíše obědo-večeři, takže v tu dobu už skoro nemá cenu se převlékat (půlka dne je už pryč) :).

Není to ale tak, že bych po obědě začal pracovat – to spíš naopak. Ráno odpočatý vstanu, a ač to může znít neuvěřitelně – často se probudím s pěkným řešením problému, se kterým jsem si minulý den nevěděl moc rady. Tak se začnu těšit na práci, ale ihned po tom, co vstanu, to samozřejmě nejde – nejdříve denní rituál vstávání, kdy si přitáhnu snídani a kafíčko k počítači, pustím jej, mžouravýma očkama začnu konzumovat jídlo (a vůbec mi nevadí, že počítač startuje tak dlouho, naopak – mohl by startovat ještě déle), přihlásím se a začnu projíždět fóra a stránky, které čtu. Během toho se najím, takže mi to nepřijde ani jako vyhození času. Dopiji kafčo, zpáteční cestou z kuchyně (kam jsem odnesl nádobí) si vyřídím ještě jednu věc, umyji si ruce, opláchnu se a konečně se dostávám k práci, na kterou se většinou těším. A nakrásně mi to vyhovuje :).

[8] Ano, kódování mne také vůbec nevadí, ale myslíš si, že ti to vydrží celý život?

Jinak dnes mne překvapilo, že nejen svět, ale i internet (alespoň ten český) je tak malý :).

Grafikův blog

Grafikův blog je převážně o webdesignu, grafice
a o životě na volné noze.
Píše ho Jiří Tvrdek (26)