Smrt pseudografikům??
04/09/2006 / Webdesign
Víte, každý začátek je těžký, obzvláště začátek kariéry grafického designéra. Můžete mít talent, můžete mít píli, jakmile ale vystavíte svá první díla očím veřejnosti, znenadání jste konfrontováni se staršími, zkušenějšími, evidentně tisíckrát lepšími, než jste vy. Když jsem (s jistou mírou exhibicionismu a neskrývaného narcismu) před rokem začínal na portále bloguje.cz, narazil jsem mockrát.
Tenkrát na Bloguje
Jednou to ale stálo opravdu za to. Vymyslel jsem tehdá nové logo (nepoužili jsme ho) pro Artic Studio a byl na to patřičně hrdý, což jsem dal také náležitě najevo ve svém příspěvku. Reakce na sebe nenechala dlouho čekat, přišel mi totiž vzkaz:
Vazeny pane,
po shlednuti vasich praci a komentaru k nim, musim podotknout, ze s grafikou a typografii nemate nic spolecneho. Kdyby jste vedel alespon jednoduche zasady, ktere se uci na umeleckych skolach, nemohl byste vytvorit takove hruzy. (Sic!)
Kdyz uz obhajujete svou praci, tak ji nevychvalujte jak je vynikajici, ctenari tak zkreslujete pohled na grafiku/typografii/design jako soucast umeni.
Trochu kritiky k Vasemu logu Artic studio, je sice hezke, ze \"okridlene kolo\" (pouzivali driv ceske drahy) ma tvorit \"as\", ale z pohledu divaka je pri mensi rotaci uplne necitelne, k textu \"artic studio\" velmi spatne voleny font k symbolu (patkove a jeste stinovane pismo k jednoduchemu symbolu, to nelze).
Na zaver trocha chvaly u loga, je to napad dobry, jen by si chtelo trochu prostudovat typografii a prohlednout si prace spickovych designeru.
S pozdravem
Michal S.
Art Director
A připojený e-mail. Takový vzkaz, řeknu vám, to vám vezme sílu z plachet. Kdo byl ten tajemný Michal S.? Art Director? Že by nějaká velká reklamka, kam jsem se chtěl jednou dostat?
Když tu znenadání, asi po roce, brouzdám si brouzdám a narazím na jedny stránky. V hlavičce vidím Web za 1 korunu (jen si k němu musíte objednat roční správu) a v patičce jakýsi povědomý e-mail. Ano, hádáte správně, e-mail v patičce je shodný s e-mailem ze vzkazu a tajemný Michal S. je náš starý známý Michal Sixta!
Neberte to osobně
Teď vám řeknu, z čeho si hlavu dělat a z čeho si hlavu nedělat: Předně je třeba si uvědomit, že kvalita vašich výtvorů nemá nic společného s kvalitou vaší osobnosti. Jestliže někdo kritizuje vás a ne váš výtvor, neberte ho vážně.
Další věcí, kterou je třeba si uvědomit je, že i ta nejvyšší věž byla stavěna od základů. Někdo staví rychleji, někdo pomaleji, ale každý jednou začínal na stejném místě. Kdo si to neuvědomuje a křičí hesla jako „Smrt pseudografikům!“, ten si nezaslouží ani vaši pozornost.
Typologie kritiků
A na závěr troška teorie, jak by se dali kritici rozdělit, i když to už určitě někdy někdo přede mnou udělal daleko lépe: :)
Buznaplci: Buznaplci kritizují vždy a všude a všemu rozumí. Jsou ve všem nejlepší, ostatní si nezaslouží žít („Smrt pseudografikům!“). V zásadě jsou neškodní, nikdo je nebere vážně a z komentářů ve vašem blogu je můžete s klidným svědomím smazat.
Kingové: Pro začínajícího grafika velmi nebezpečná skupina. Kritizují částečně k věci, zato velmi nevybíravým způsobem. Většinou vám doporučí, abyste to zabalili. Když je požádáte o radu, pošlou vám odkaz na Designportal či CSS galerii. Chtějí si udržet své výsadní postavení a snaží se vás odradit. Protože vůči nim máte respekt, dokáží vás rychle srazit.
Profíci: Profesionála poznáte podle toho, že nikdy nekritizuje vás, ale výhradně vaší práci. Jeho způsob kritiky je konstruktivní, snaží se vás navést na správnou cestu a odstranit chyby. Jejich rady vás posunou dál a většinou nekritizují, dokud je o to nepožádáte.
Takže až vám někdo příště napíše: „No to je sila... Chlape, ty nemas ani za mak vkusu! Jdi se zivit cimkoli jinym, grafika ti zoufale nejde!“, buďte v klidu a dělejte, co vás baví. ;)
« Starší: Grafický design: Sny a realita Novější: Spěje časopis Font k zániku? »
Komentáře pro článek: Smrt pseudografikům??
Tak s tímhle článkem si mi kápl do not. Občas se mi také stane, že mi tihle tzv. profíci pošlou mail jak hrozné jsou některé mé práce.
Za prvé. Nikdo se jich na to neptal, takže na konstruktivní kritiku odpovím ale na e-mail s chytráckými kecy ne, ten letí rovnou do koše.
Za druhé. Plně s tebou souhlásím v rozdílném pohledu na věc. To co se líbí normálním lide, to se třeba vůbec nelíbí profi grafikům. Jenže kdo je vlatně cílová skupina stránek? Obyčejní lidé nebo ta hrstka grafiků, která tam stejně jenom leze aby se inspirovala nebo kritizovala.
Za třetí. Zákazník je pán, a tak i kdybych měl sebehorší práci a zákzaníkovi se to tak líbilo, tak s klidným srdcem pošlu buznaplky …. víte kam :§
S článkem víceméně souhlasím, ale pravdu podle mě nemá Ivorius. Dobře odvedená práce by se měla líbit jak široké veřejnosti, tak lidem z branže. Ne vždy se to povede a ne každému se člověk zavděčí, ale spokojení se s úspěchem u širší veřejnosti bych přirovnal ke sklouzávání k bulváru u novin.
Jinak bych Jiřího konstruktivně poprosil o kousek více linků, třeba link na logo či web Artic Studio mi v článku chyběl, abych se dostal do obrazu ;)
[5] Jan Rozehnal, 04/09/2006
Jiří, opět jsi nezklamal výborným článkem.
Já si myslím, že se to netýká jen grafiků, ale asi jakéhokoliv internetového oboru – ubohý programátor může dostat také slušnou dardu od buznaplků a co teprva ubohý kodér… Je to tak?
[6] Buznaplk Kahi :-), 04/09/2006
zajímavé...
[5] – ubohý kodér se může řídit relativně pevnými pravidly, jeho práce není posuzována subjektivním vkusem, nýbrž zcela racionálně, a i on sám si může kvalitu své práce zkontrolovat sadou vhodně položených otázek… které tuším zatím nikdo nespecifikoval :-).
[4] I kdybych to tedy dokázal přirovnat ke sklouzávání k bulváru, jakože si to nedokážů představit, tak mi řekni jestli raději prodáš 100 výrobků obyčejným lidem i když budou na “bulvárních” stránkách a nebo 1 produkt “odborné veřejnosti”?
Btw. nemá cenu o tom spekulovat, pakliže tvoříš stránky/design proto, aby si tě vybrali do nějakých profi galeriích a ne proto, aby se to líbilo lidem pro které jsou stránky určeny.
P.S. Pokud se podaří zaujmout obě skupiny, pak je to ideální.
[8] RivieraKid, 04/09/2006
nemam rad nadřazenost, a takovy namachrovany lidi jen proto ze studovali na umelecke skole….plno lidi co delaji grafiku pro zabavu a jsou to samoukové udelají stejne nebo klidne i lepsi dílka nez ti studovani.
navic kdyz se to dílko libi zakaznikovi, tak v cem je problem.
leda mu spis poradit pokud mate pocit, ze by neco napr.do loga nepasovalo atd.
je dobre prijmout kritiku a kdyby z tebe nekdo dela blbce, tak si y toho nic nedelej …je to jenom jeho vizitka. (aspon si ho lidi pak muzou zaradit do jedne z tech jmenovanych skupin)
ten email co ti psal me ale pripada primy, stručny a pravdivy. Ale ten prvni odstavec si ten profik(?) mohl odpustit!!
[7] ad. bulvár – ten existuje a profituje, protože píše o tom, zajímá většinu. Bohužel to vede k tomu, že i rádoby seriozní média ve snaze nezůstat pozadu volí podobný přístup, viz. třeba iDnes a deník Sport, takže obecná hranice vkusu se posouvá pořád níž..
U designu to není ani tak o nějaké vulgarizaci, ale spíš o esetickém cítění a třeba i pravidlech přístupnosti, funčknosti. A tady vidím paralelu určitého formování vkusu. A jestliže zastávám názor, že lze dělat věci na úrovni a přitom zaujmout obě skupiny, jak píšeš, tak je podle mě správný se o to pokusit. I když to není žádná prča.
[10] SuE, 04/09/2006
s tou obecnou hranicí vkusu bych to tak obecně neviděla. Mně spíš připadá, že roste u hodně lidí znechucení z toho, jak to vypadá. Jenže to nejsou ti mladí, nadšení rozjásaní a cool týpci, na které se tahle média zaměřují
Jo a máš to tu útulné :-)
[11] Martin, 05/09/2006
Na tomhle blogu jsem poprvé (a asi naposled) a proto jsem zcela nezaujatý vašimi žabomyšími válkami. Grafice docela rozumím. Po prohlédnutí obou log musím říct, že pan Michal S. má pravdu. Obě loga vypadají jako od začátečníka. Ethanol Energy je výrazně horší, takže se asi lepšíte. Můžete být rád, že si to nenechal pro sebe a napsal vám to. Normální člověk by se zasmál, pomyslel si něco o dalším namachrovaném amatérovi a stránky zavřel. Tím že vám napsal příspěvek do komentářů a dokonce mail (!) vám velmi pomohl. Dostáváte se tak zdarma k názoru profesionála, to není k zahození! Místo abyste se poučil a rady použil k zamyšlení a dalšímu rozvoji (každý začínal jako amatér), tak si dětinsky stěžujete a machrujete jakousi trapnou “typologií”. Vaše grafika se tímto postupem (ignorováním zpětné vazby) zlepšovat nebude. Důležité a podnětné názory ostatních zmizí, ale ne proto, že byste se zlepšil, ale proto, že to už nikoho nebude bavit vám rady posílat. Místo toho si tu vybudujete komunitu přikyvovačů, kteří vás budou obdivovat a chválit. Posílíte si tím ego, ale odborně růst nebudete. To chcete?
zdavím všechny,
článek zajímavý.
Je bych chtěl dotat jednu drobnost.
V článku se řeší hlavně problém kritiků. Myslím, že každý (ať už začíná a nebo se cítí být “profíkem”) by měl mít alespoň nějakou dávku sebekritiky a popřemýšlet před tím než svůj výtvor zveřejní nebo požádá o kritiku.
Ono je těžké konstruktivně kritizovat (a ještě tak, aby to pomohlo) výtvor, který je opravdu špatný (např. fotografie na které je aplikovaný standartní filtr ve photoshopu) a skoro jedinou možností je napsat, že by bylo nejlepší předělat to celé a nebo že výtvor nestojí za nic…
Již jsem se setkal s lidmi, kteří měli tak velké sebevědomí, že na některé komenty, které jim mohly pomoci reagovali tím, že zkritizovali práce kritika :) už jsem se do toho nějak zamotal…
Stručně řečeno, největšími kritiky bychom měli být v první řadě my sami.
[13] Jiří Tvrdek, 05/09/2006
[11] Už to chvíli vypadalo, že si komentáře píšu sám! Díky za nakopnutí takhle po ránu, nechtělo se mi do práce, ale konečně mám motivaci.
Váš názor respektuji, ale nesouhlasím s jeho formou. Nejde mi o to, že kritika být nemůže, jde mi o to, aby byla konstruktivní a aby byla podána objektivně.
Kupříkladu ten zmiňovaný mail je konstruktivní, ale první odstavec si mohl pisatel odpustit, útočí na kritizovaného osobnost. V článku mi šlo o to, aby čtenář filtroval kritiku a nebral všechno doslova, pouze ty konstruktivní rady. Ale rada typu “Vy grafikou a typografii nemate nic spolecneho” konstruktivní rada nikdy nebude.
Stejně jako tvořit, i kritizovat se musí umět.
[14] kotchka, 05/09/2006
Ahoj, tak nějak předpokládám, že to je asi reakce na tento http://www.grafika.cz/art/polygrafie/Graphic-prepare-in-cr-DTP-pol.html článek a diskuzi v něm.
To Martin: Ráda bych se Vás zeptala tedy, jak může Jiří dál profesionálně růst, zda máte nějaké rady, je to zároveň i otázka pro ostatní. A s tím faktem, že veškeré umělecké obory se studují prezenčně, takže možnost se dovzdělat na vysoké škole při práci není prakticky možná, nebo se mýlím?
[16] GurmetKlub.cz, 06/09/2006
Pekny post. Me se na tom libi univerzalnost tohoto sdeleni. Popsana zkusenost je totiz aplikovatelna na temer libovolnou cinnost :-)
[17] > proc by nemohl byt vulgarizovan design? Pokud je to sracka, nazveme to srackou. Tvorim web pro klienta a rozhodne i kdyz se mu libi, neznamena to, ze jsem dobry designer™. Tudiz to neni o zadnem poplacavani po zadech od kolegu, ale o schopnosti dobre odvadet svou praci. Nehlede na to, ze vkus lidi je deformovan tim, co tady v minulosti vznikalo a kdy do toho delal kazdej.
Neurazte se, ale to co mate v referencich vy, je presne to, o cem mluvim = nektery ty weby jsou fakt tragedie (napr. http://www.avant.cz/) a pritom staci mit alespon nejaky zakladni citeni, aby takovy paskvily nevznikaly. Ono uz za vse hovori Vas web, ktery je IMHO jen nejaka genericka sablona… Nemyslim to nijak zle, ale jsou “pseudografici” a “pseudografici”.
[18] K Avantu cituji ze svých stránek “Nakodování vzhledu stránek + eshop” Nějak tam chybí kompletní webdesign, či grafický návrh. Možná to je tím, že si grafiku dodal zákazník sám!
Možná znáte “Kovářova kobila chodí bosa” – tak nějak to je se mnou. Není čas dokončit vlastní stránky.
Ještě k Vaší kritice, nějak jsem si vlastně nevšiml které chyby mi vytýkáte, že byste chtěl předvést jednoho z typů výše zmíněných kritiků?
[22] Michal Sixta, 18/09/2006
Pane Tvrdku, jen pro info mrknete na tento web http://www.praha.cz/
Neni Vam ta fotka na banneru povedoma?
M.
[23] Jiří Tvrdek, 18/09/2006
[22] Ano, více než povědomá :) Poučení = nepoužívat free fotobanky. Naštěstí chystáme nový web, ale děkuji za upozornění, pane Sixto ;)


[1] Filosof, 04/09/2006
Jojo.. buzna-kritika a konstruktivní kritika je skutečně pořádný rozdíl..
btw. hele, ubohý pseudografiku, doufám, že si uvědomuješ, že máš jeden z mála blogů, kde se mi líbí i forma a nejenom obsah..